Renkaiden pinnoitus

Renkaiden pinnoitus

Renkaiden pinnoitus on yleinen tapa pidentää raskaiden renkaiden käyttöikää. Huolella kehitettyjen ja optimoitujen pinnoitusmenetelmien sekä -materiaalien avulla renkaita voi käyttää yhä uudelleen ja uudelleen. Renkaiden pinnoitus on turvallinen vaihtoehto uusien renkaiden ostamiselle, sillä koko pinnoitusprosessi on tarkkaan valvottu ja säädelty. Tästä syystä pinnoitettu rengas vastaa täysin uutta rengasta.

PINNOITUKSEN E -SÄÄNNÖT 108 JA 109

YK:n ja Euroopan talouskomissiossa, ECE:ssä on laadittu henkilöauton ja kuorma-auton renkaiden pinnoittamista koskevat E-säännöt. Henkilöautonrenkaan pinnoitussäännön numero on 108 ja kuorma-autonrenkaan 109. ECE säännöt koskevat ajoneuvojen laitteiden ja osien vaatimustenmukaisuutta.

Pinnoituksen E-säännöt ovat pakollisia koko EU – alueella 13.9.2006 alkaen. Neuvoston päätöksen (2006/443/EY) mukaan vaaditaan E-säännön 108 ja/tai 109 mukainen hyväksyntä renkaiden pinnoitukselle 13.9.2006 alkaen, eikä hyväksymättömiä renkaita saa enää tuoda markkinoille.

E -sääntöjen mukainen tyyppihyväksyntä vaatii sekä pinnoitettujen renkaiden testauksen että kirjallisen tuotannon valvonta-/ohjausjärjestelmän eli laatujärjestelmän hyväksynnän sekä sopimuksen tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvonnasta valvojan Traficomin tehtävään ilmoittaman tutkimuslaitoksen kanssa. Traficomin nettisivuilla on tiedot tehtävään ilmoitetuista tutkimuslaitoksista.

Eurooppalaisen toimialajärjestön BIPAVERin verkkosivuilla on luettelo kaikista pinnoittajista, joille on myönnetty E-sääntöjen 108 ja 109 mukaisen tyyppihyväksyntä.

Materiaalia turvallisen pinnoittamisen tueksi

Pinnoitusmyyttejä

VÄÄRIN

  • Syynä on useimmiten renkaan alipaineesta tai ylikuormituksesta johtuvan liian suuren kuumuuden aiheuttama rengasrikko.
  • Nämä osat sisältävät teräslankoja, jotka eivät kuulu pintakumiin.
  • Samoin kuin uudet renkaat, pintakumit vulkanoidaan rengasrunkoihin, niitä ei liimata.
  • Tämä sidos on itseasiassa renkaan lujin osa.

VÄÄRIN

  • Laadukkaat uudet renkaat on valmistettu pinnoitettavaksi.
  • Vain valikoituja rengasrunkoja käytetään pinnoitukseen.
  • Pinnoitus on hallittu prosessi, jossa käytetään huipputekniikkaa edustavia laitteita.
  • Pinnoituksia koskevat samat laatustandardit kuin uusia renkaita (ECE 109)

VÄÄRIN

  • Pinnoituksien kilometrimäärä on yhtä hyvä ja usein parempi kuin ensiluokkaisten uusien renkaiden.
  • Renkaan kilometrimäärään vaikuttavat tietysti useat ulkoiset seikat, kuten kuljetustehtävä, kuorma, reitti, tieolosuhteet, ajotyyli yms.
  • Oikean tuotteen valitseminen omiin olosuhteisiisi on tärkeää optimaalisen kilometrimäärän saavuttamiselle.