Renkaan kiinnittäminen autoon

Renkaat ovat ainoa asia, joka pitää autosi tiessä kiinni ajon aikana niin kiihdyttäessä, kuin jarruttaessa. Siksi renkaiden kunnolla ja oikeaoppisella kiinnittämisellä on merkittävä vaikutus turvallisuuteesi. Renkaat tulee kiristää vaadittuun momenttiin auton valmistajan ohjekirjan mukaisesti. Kun renkaiden vaihto on tehty ja renkaat kiristetty momenttiin, on suositeltavaa tehdä myös jälkikiristys erityisesti alumiinivanteille, mutta se on myös suositeltavaa peltivanteille 100-200 km renkaiden vaihdon jälkeen.

Ehkäise pyörän irtoaminen

Pyörän oikeaan ja puhtaaseen kiinnittämiseen ajoneuvoon tarvitaan oikeat työkalut ja niiden kunnosta sekä kalibroinnista on huolehdittava:

  • Mutteriväännin ja hylsyt
  • Teräslasta
  • Momenttiavain
  • Ilmakone paperihiomalaikalla
  • Teräsharja
  • Neulavasara
  • Levyjarrullinen ajoneuvo
  • Rumpujarrullinen ajoneuvo
  • Renkaalla riittävä pyörimistila
  • Napakeskitys ja laippamutteri
  • Pulttikeskitys ja pallokartio tai 80 asteen suorakartio
  • Vanteen on oltava ehjä. Siinä ei saa olla yhtään murtumaa eikä säröä pulttikehien välissä eikä jäähdytysrei’istä vanteen keskiosaan päin. Jos mainittuja murtumia tai säröjä ilmenee, vanne on poistettava käytöstä.
  • Jos pariasennettujen pyörien toinen vanne on rikkoutunut pulttikehältään, molemmat vanteet on poistettava käytöstä.
  • Pulttien ja muttereiden kierteiden on oltava ehjät ja ne on voitava helposti kiertää kiinni.
  • Pultti ja mutteri, jonka kierteet ovat prässääntyneet tai liiaksi kuluneet, on vaihdettava. Samoin on vaihdettava ylikiristyksestä venynyt tai vääntynyt pultti.
  • Mutteri, jonka vannetta vastaan tuleva pinta on kulunut tai karkea, tai mutteri, jonka laippa on poikki, on vaihdettava uuteen.
  • Katkennut pyörän pultti on vaihdettava uuteen ja katkenneen pultin viereiset pultit on myös vaihdettava uusiin, jos ajoneuvolla on ajettu katkennein pultein.
  • Napaa vasten tulevien pintojen on oltava ehdottoman puhtaita ja tasaisia.
  • Vastakkain tulevien vanteiden pintojen on oltava puhtaita ja tasaisia.
  • Kaikki rasva, maali ja ruoste on poistettavaa.
  • Pulttien ja muttereiden kierteiden on oltava puhtaita.
  • Voitele pulttien ja muttereiden kierteet sekä pyörivä laippa ohuella uudella öljyllä.
  • Suojaa pulttien kierteet kierresuojalla.
  • Käytä keskitysholkkeja.
  • Suorita muttereiden ensikiristys oikein – alimmainen ensin, ristikkäin kahdessa osassa – ja oikeaan kiristysmomenttiin.
  • Huomioi auton ja akselin valmistajan antamat kiinnitystiukkuudet, oikea kiristysmomentti löytyy auton ohjekirjasta.
  • Pyörän jälkikiristys on suoritettava aina, kun pyörä on ollut irti.
  • Pyörän kiristyksen jälkitarkkailusta ja tarvittaessa kiristyksestä on huolehdittava säännöllisesti.
  • Ilmaston ja pyörien lämpötilojen vaihtelu vaikuttaa metalliin (laajenee ja supistuu), jonka seurauksena pyörien kiinnitys löystyy.
  • Koristekapseli estää jarruista syntyvän lämmön tehokkaan jäähtymisen, mikä lisää löystymisriskiä.
  • Koristekapseli estää silmämääräisen tarkkailun sekä vaikeuttaa jälkikiristyksen suorittamista.
  • Pyöriin kohdistuvat rasitukset voivat aiheuttaa löystymistä.
  • tarkista myös uusien autojen ja perävaunujen pyöräkiinnitykset ennen ajoneuvon käyttöönottoa.