
Rengaskierrätys
Käytettyjen renkaiden järjestelmällinen kierrätys aloitettiin Suomessa vuonna 1996.
Nykyinen jätelaki tuli voimaan 1.5.2012 ja tuottajasäännöksien osalta 1.5.2013. Lain ja asetuksen mukaan renkaiden tuottajat – valmistajat, maahantuojat ja pinnoittajat – ovat velvoitetut huolehtimaan siitä, että käytöstä poistuvista renkaista päätyy hyötykäyttöön vähintään 95 painoprosenttia.
Kierrätysvelvoitteen hoitamiseksi rengasalan keskeiset toimijat perustivat 31.10.1995 Suomen Rengaskierrätys Oy:n. Yhtiön osakkaina ovat Autonrengasliiton omistama ARL – palvelu Oy, Bridgestone Europe NV/SA, Continental Rengas Oy, Goodyear Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Yhtiön toimitusjohtajana on Risto Tuominen

Kierrätetty rengas vähentää päästöjä ja säästää luonnonvaroja
Suomessa jokainen käytetty rengas hyödynnetään kiertotalouden materiaaleiksi. Renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä vastaa Suomen Rengaskierrätys Oy, joka on Suomen ainoa renkaisiin erikoistunut tuottajayhteisö.
Renkaiden vuosittainen keräysmäärä Suomessa on vakiintunut noin 60 000 tonnin tasolle. Se luo vakaan pohjan erilaisille uusioraaka-aineiden tuotannolle.
Suomen Rengaskierrätys Oy:n toiminta perustuu ajatukselle siitä, että renkaaseen sidotut arvokkaat raaka-aineet on kyettävä pitämään käytössä mahdollisimman pitkään, monipuolisesti ja kannattavasti.

Oma tuotantolaitos näyttää suuntaa Suomen kiertotaloudelle
Suomen Rengaskierrätys Oy:n kotipaikka ja toiminnan ydin on Lopen kunnassa sijaitseva oma kiertotalouslaitos. Siellä rengasrunkoa tukevat metallit ja kuidut eritellään jatkokäyttöä ja kiertotalouden sovelluksia varten. Rengaskumista hienonnetaan kahta päätuotetta eli kumigranulaattia sekä kumijauhetta.
Molempia tuotteita voidaan hyödyntää kumi- ja muoviteollisuuden tuotteissa sellaisenaan, mutta laitoksessa voidaan myös valmistella rengasmateriaalia esimerkiksi pyrolyysiä varten. Siinä kumi jalostetaan kierrätysnoeksi ja öljyksi, joilla korvataan neitseellisiä raaka-aineita.
Kun kiertotalouslaitos aloitti toimintansa vuonna 2022, se oli Suomen ensimmäinen tuottajayhteisön itse omistama ja käyttämä tuotantolaitos. Toiminnallaan Suomen Rengaskierrätys Oy on näyttänyt suuntaa suomalaiselle jätteen uusiokäytölle.
Kotimainen uusioraaka-aine vähentää päästöjä ja säästää raaka-aineita
Viime vuosina renkaiden kierrätys ja hyötykäyttö ovat edistyneet suurin askelin. Toiminnan painopiste on siirtynyt renkaiden keräämisestä jalostetun rengasmateriaalin hyötykäyttöön ja innovointiin.
Suomen Rengaskierrätys Oy:n toiminnan aikana sekä hiilidioksidipäästöjen hallinta että raaka-aineiden riittävyys ovat nousseet yhteiskunnallisesti merkittäviksi kysymyksiksi. Suomen Rengaskierrätyksessä tehdään jatkuvasti työtä yhdessä suomalaisten yritysten kanssa uusien käyttökohteiden löytämiseksi rengaskumille. Infratyömaiden kevennysrakenteiden ohessa jalostettu rengaskumi onkin löytänyt tiensä raaka-aineena esimerkiksi kumimattoihin, frisbeihin sekä kengänpohjiin.
Kankaanpäässä toimiva kengänpohjien sopimusvalmistaja Lenkki Oy on laskenut, että kun kolmannes kengänpohjaan käytettävästä, öljypohjaisesta termoplastisesta elastomeeristä korvataan renkaasta valmistetulla uusioraaka-aineella, materiaalien hiilijalanjälki pienenee jopa 46 prosenttia. Kotimaisella uusioraaka-aineella luodaan suuri vaikutus.

Laaja renkaiden keräysverkosto kattaa koko Suomen
Renkaiden hyötykäytön perustana on tehokas keräysjärjestelmä: kierrätys toimii silloin, kun renkaiden luovuttaminen on kuluttajalle helppoa, vaivatonta ja jopa huomaamatonta.
Suomen Rengaskierrätys Oy:llä on käytössään maanlaajuinen noin 3400 keräyspisteen verkosto. Toiminta rahoitetaan uusien renkaiden hankinnan yhteydessä perittävällä kierrätysmaksulla, joka vuoden 2025 alusta on arvonlisäveroineen vain 2,01 euroa henkilöauton renkaalta – toisin sanoen rengassarja kierrätetään kuluttajan puolesta suunnilleen kahvin ja leivoksen hinnalla.
Kun renkaat ovat tulleet tiensä päähän, kuluttaja voi palauttaa renkaat veloituksetta mihin tahansa renkaiden kierrätyspisteeseen.

Lainsäädäntö ja alan aktiivisuus ohjaavat kierrätysinnovaatioita
Renkaiden kierrätys on Suomessa havaittu tehokkaaksi ja hyvin toimivaksi järjestelmäksi. Sen taustalta löytyvät rengasalan toimijat, jotka perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n huolehtimaan renkaiden kierrätyksestä ja hyötykäytöstä vuonna 1995.
Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimintaa ohjaavat Suomen jätelaki ja valtioneuvoston asetus, mutta käytännön toteutus ja hyötykäytön innovaatiot perustuvat rengasalan omaan aktiivisuuteen ja haluun hyödyntää renkaan arvo läpi koko renkaan elinkaaren.
Valtaosa kierrätykseen tulevista renkaista tuleekin kierrätykseen rengasliikkeissä tehtävien kausivaihtojen yhteydessä.
Digitaaliset ratkaisut tehostavat logistiikkaa ja vähentävät päästöjä
Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimintaa ohjaa pyrkimys vastuullisuuteen. Tämä näkyy esimerkiksi oman kiertotalouslaitoksen sijoittamisessa Lopelle. Kunnan sijainti on edullinen, sillä valtaosa Suomen renkaista kerätään ja hyödynnetään noin 150 kilometrin säteellä Lopelta.
Vuoden 2022 alusta Suomen Rengaskierrätys on vastannut renkaiden keräys- ja kuljetuslogistiikasta itse ja kehittänyt systemaattisesti omia digitaalisia ratkaisuja kierrätysjärjestelmän ohjaamiseen. Tavoite on kyetä kuljettamaan mahdollisimman suuri määrä renkaita mahdollisimman vähillä kuormilla ja painaa omasta toiminnasta syntyvät päästöt niin pieniksi kuin mahdollista.
Vuonna 2023 Suomen Rengaskierrätys Oy:stä tuli myös ensimmäinen tuottajayhteisö, joka on liittynyt toisen tuottajayhteisön jäseneksi. Pakkausten tuottajayhteisö Sumi Oy: kerää ja kierrättää esimerkiksi rengasvalmisteiden säilyttämisestä ja kuljettamisesta syntyvät pakkausjätteet. Suomen Rengaskierrätys Oy uskoo, että tehokas materiaalien hyötykäyttö vaatii yhteistyötä ja oman esimerkin näyttämistä.